Hotell Bardu i Setermoen

Igår när jag var på väg ner till byn Innsett stannade en norrman som jag började prata med. Han sa att det inte alls fanns någon busskommunikation, men erbjöd mig skjuts till en by som ligger mitt emellan Tromsö och Narvik utmed E6:an. Självklart tackade jag ja till den möjligheten.

Vi hann prata om allt möjligt, han var supertrevlig. Setemoen är en by med ca 3000 invånare som är en ”militärstad” med Norges största förband. Åt en pizza när jag kom hit och checkade sedan in på ett hotell.

Känner mig helt misslyckad. Beslutet var dock helt rätt, jag känner mig mer febrig idag.

Efter att gått igenom alla olika möjligheter, allt från att åka till Narvik och flyga hem, ta tåget till Abisko för att göra dagsturer eller lifta till Kilpisjärvi så hittade jag nog den bästa lösningen: Bussen till Tromsö givetvis! Därifrån tar jag sedan samma buss som jag skulle tagit tillbaka från Kilpisjärvi.

Om jag nu bara blir frisk någon gång…

Kommentarer skrivet 14/7:
Åkte till Tromsö och kom dit på kvällen. Efter incheckning på det billigaste hotellet gav jag mig ut på jakt efter mat. Fick tips om ett ställe som serverade fisk och styrde skutan ditåt.

Valbiff minsann! Jag älskar att prova lokal mat när jag är ute och reser- och vad passar väl bättre i nordligaste Norge? Valen serverades med en jätte-mega-räka, stekt lax och hummersås. Smaskens!

Kommentarer i efterhand:
När jag gick från min tältplats ner mot Innset, hade jag på långt avstånd sett en camping. Väl nere visade det sig att den var helt folktom, nästan lite spöklikt. Senare fick jag reda på att den används mest på vintern (norrmän, ni vet…). Jag gav mig ut på vägen igen och hann inte gå långt innan bil nummer 1 stannade och erbjöd mig skjuts. Han skulle bara jobba några timmar, och sen skulle jag få åka med. Norrmän är oerhört trevliga.
När jag tog lift med den andra norrmannen blev det lite improvisation. Ska sanningen fram hade jag kanske tänkt stanna någon dag i Innset och sedan ta bussen därifrån, men eftersom det inte gick någon var det ju lika bra att åka.
Väl framme i Sertemoen kände jag mig helt knäckt. Sjuk, ensam och jättemisslyckad. Jag sov som sagt över till idag och fick torkat det som behövdes torkas (typ det mesta). Bussen till Tromsö gick på eftermiddagen. Fantastiskt vackert är det att åka buss uppe bland bergen!

2013-07-11 13.04.33 2013-07-11 12.26.21 2013-07-11 11.54.53 2013-07-11 12.26.31 2013-07-11 20.16.19

Du gillar kanske också...