Turistdag i Kathmandu

  • Begravningscermoni
  • Begravningscermoni vid floden
  • En björn och en apa
  • Apor som myser
  • En filosoferande Rhesusapa
  • Tempelområdet Pashupatinath
  • Elsäkerheten framför allt!
  • Vårt hotell i Kathmandu
  • Sugen på lite färskt kött?
  • Myller av människor utanför tempelområdet.
Myller av människor utanför tempelområdet.

Myller av människor utanför tempelområdet.

Efter en frukost beståendes av bland annat pasta och stekt potatis (märkligt land va?) blir vi upphämtade av vår guide och beger oss ut till Pashupatinath-templet, inte så långt från hotellet. Nu får vi se staden för första gången på riktigt, och som svensk och ganska oberest i denna delen av världen är allt fascinerande. Myllret av människor, sättet man för sig i trafiken och kossor som springer lösa på vägarna.

Som icke hindu får man inte lov att gå in i templet, men efter att guiden betalat en liten avgift är det fritt fram att gå in på området. I sann turist-anda fotar den svenska gruppen allt som rör sig.

Begravningscermoni vid floden

Begravningscermoni vid floden

Genom tempelområdet rinner floden Bagmati som är en helig flod. Vi kan se febril aktivitet på andra sidan floden, och även två ”brasor”. Guiden berättar en för oss helt häpnadsväckande historia om vad som faktiskt pågår; Det är begravningar. Ganska brådskande efter att personen har avlidit tar man den till platsen. Personen sänks ner i den heliga floden innan han läggs upp som på ett podie och eldas helt enkelt upp. Allt inför ögonen på hundratals okända, inklusive ovetandes turister.

Ännu mer groteskt är de människor som helt utan samvete bara meter ifrån dessa ceremonier med sörjande människor helt utan samvete går runt i floden och letar efter smycken och andra värdesaker som fallit i vattnet.

Apor som myser

Apor som myser

På området finns massor med så kallade heliga män, och enligt guiden är det fritt fram att ifrågasätta heligheten hos dessa. Man får inte fotografera dom utan att betala, och priserna kan variera kraftigt enligt modellen ”mycket vill ha mer”. Hasch-ångorna runt männen ligger tätt.

Vi fortsätter vår vandring och möts snart av massor med Rhesus-apor som springer runt fria. Tydligen ska man vara lite försiktig och inte gå för närma, för dom kan både bli aggressiva och ska vara väldigt tjuvaktiga. Nepaleserna själva går runt med en liten sten i handen för att eventuellt kunna försvara sig vid behov. Jag blir helt fascinerad av dessa ”minimänniskor”. Aporna alltså.

Vårt hotell i Kathmandu

Vårt hotell i Kathmandu

Resten av dagen består av shopping i Thamel-området kring hotellet där vi bor. Överallt finns små butiker som säljer friluftsutrustning, och för en sann nörd som jag så är det rena himmelriket. Jag ger mig på jakt efter en dagsryggsäck, och japp, utbudet är enormt. Nu ska man vara medveten om att det mesta är kopior, och kvalitén kan ibland vara tveksam. Priserna är dock bara en bråkdel mot vad de är hemma. Efter att ha hittat en modell jag gillar är det sedan ganska enkelt att gå mellan butikerna och pruta, peka på butiken på andra sidan gatan och pruta lite till. Till slut skäms jag nästan när nivån är nere på +- motsvarande 10 svenska kronor. Jag går till butiken med trevligaste innehavaren och slår till. 250 kronor för en väska som i Sverige lätt hade kostat 1200 kronor.

En annan intressant sak när man strosar runt på gatorna i Kathmandu är försäljare som kommer fram och ständigt söker kontakt. Man gör sitt bästa för att ignorera men det är inte alltid så lätt. Jag vet inte hur många gånger jag blir erbjuden att köpa hasch och marijuana. Ser jag verkligen ut att vara deras målgrupp? Som billigast blir jag erbjuden ett gram hasch för 50 rupier (mindre än 5 kronor). Nu har jag aldrig någonsin tänkt tanken att testa, men det borde väl vara ganska billigt, med svenska mått mätt? Någon som vet?

Luften i Kathmandu är förjävlig och och full av smogg.

Dagen avslutas på en jättetrevlig restaurang, där vi sittandes på golvet äter typisk nepalesisk mat.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.